vineri, 21 august 2009

TAINA SFANTULUI MIR

.
Asa cum pruncul nou-nascut are nevoie de hrana pentru a creste si a se intari in cele trupesti, cel nascut prin Taina Sfantului Botez are trebuinta de crestere si intarire duhovniceasca in viata cea noua, viata in Hristos Domnul. Iar aceasta intarire, care vine de la Sfantul Duh, i se da celui botezat prin a doua Taina a Sfintei Biserici, prin Sfantul Mir (Mirungerea).
.
Taina Sfantului Mir (Mirungerea) este instituita de Domnul nostru Iisus Hristos care fagaduieste sfintilor apostoli ca le va trimite Duhul Sfant: “Si iata, Eu trimit peste voi fagaduinta Tatalui Meu ; voi insa, sedeti in cetate pana ce va veti imbraca cu putere de sus” (Luca XXIV, 49 ; vezi si Ioan XIV, 16-17, 26; XV, 13-15; Matei X, 20). In chip mai lamurit, pentru intelegerea noastra, mai vadit si mai stralucit avea sa se arate instituirea acestei Sfinte Taine in ziua Cincizecimii, in ziua Pogorarii Sfantului Duh cu toate darurile Sale.
.
Sfintii apostoli au impartasit Taina Sfantului Mir celor botezati, cum citim in Sfanta Scriptura : “Apostolii din Ierusalim, auzind ca Samaria a primit cuvantul lui Dummezeu, au trimis la ei pe Petru si pe Ioan, care, coborand, s-au rugat pentru ei, ca sa primeasca Duh Sfant, caci nu se pogorase inca peste nici unul dintre ei, ci erau numai botezati in numele Domnului Iisus. Atunci isi puneau mainile peste ei, si ei luau Duh Sfant” (Fapte VIII, 14-17).
.
Aflam asadar ca, inca de la inceput, Taina Sfantului Mir era, ca si in vremea noastra, nedespartita de Taina Sfantului Botez. De asemenea, ca ea se impartasea prin punerea mainilor numai de catre sfintii apostoli asupra celor botezati. Astfel, si in Efes, sfantul apostol Pavel a impartasit Sfanta Taina a Mirului unora pe care i-a botezat cu botezul lui Iisus - Botezul crestin - si care nu avusesera pana atunci decat botezul lui Ioan (Fapte XIX, 1-6).
.
Sfintii apostoli impartaseau Duhul Sfant celor botezati atat prin punerea mainilor (Fapte VIII, 14-16 ; Evrei VI, 2 ; Fapte XIX, 1-6), cat si prin ungerea sau pecetluirea cu Sfantul Mir a celor botezati: “Iar Cel ce ne intareste pe noi impreuna cu voi in Hristos si ne-a uns pe noi este Dumnezeu, Care ne-a si pecetluit si ne-a dat arvuna Duhului in inimile noastre” (2 Cor. I, 21-22 ; Efes. IV, 30) ; “Iar voi ungere aveti de la Cel Sfant si stiti toate… ungerea pe care ati luat-o de la El ramane intru voi si nu aveti trebuinta ca sa va invete cineva” (1 IoanII,-20, 27).
.
Cu trecerea vremii, numarul credinciosilor a sporit, iar sfintii apostoli nu au mai putut ajunge peste tot, ca sa-si puna mainile asupra tuturor. De aceea s-a indatinat savarsirea Tainei Sfantului Mir prin ungere de catre urmasii lor, adica de catre episcopii si preotii Bisericii, cum se face si azi.
.
Despre toate acestea ne incredinteaza si Sfanta Traditie prin marturii din secolele II, III si IV: “Dupa ce am iesit din baia Botezului, ne ungem cu ungere sfanta, dupa ritualul vechi, precum si la preotie se ungeau cu untdelemm din corn. Ungerea ni se face matenal, dar ea poarta roade duhovnicesti, dupa cum si la Botez, afundarea este un act material, dar roadele sunt duhovnicesti, ca suntem curatiti de pacate… Apoi vine punerea mainilor, cu care unindu-se binecuvantarea, se cheama si se coboara Sfantul Duh” (Tertulian). “Voua, dupa ce ati iesit din cristelnita sfintei ape, vi s-a dat ungerea, preinchipuirea aceleia cu care a fost uns Hristos ; iar aceasta este Sfantul Duh” (Sfantul Chiril al Ierusalimului).
.
Partea vazuta a Sfintei Taine a Mirungerii o constituie ungerea in forma de cruce cu Sfantul Mir a partilor mai insemnate ale trupului si a organelor simturilor, cu rostirea, de fiecare data, a cuvintelor: “Pecetea darului Duhului Sfant. Amin”.
.
Sfantul Mir se prepara din untdelemn, vin si 38 diferite aromate si se sfinteste de catre un sobor de episcopi, in Joia Patimilor. Amestecul acestor aromate simbolizeaza bogatia si felurimea darurilor Sfantului Duh de care se impartasesc primitorii acestei Taine.
.
Savarsitorul Tainei Marungerii este episcopul sau preotul. Sfanta Taina a Mirungerii impartaseste primitorilor harul Sfantului Duh, care lumineaza mintea pentru intelegerea si marturisirea adevarului crestin; ea intareste voia pentru propasirea in toate cele bune, dand astfel celor botezati taria de a fi adevarati crestini sau locasuri vrednice ale Sfantului Duh. Darurile acestea sunt vii si lucratoare in sufletul crestinului care ramane in Biserica si participa la viata Bisericii.
.
Sfanta Taina a Mirungerii nu se repeta. Chiar daca se obisnuieste ca cei care s-au lepadat de credinta crestina ori au parasit Sfanta Biserica si vor sa se intoarca din nou la ea, sa fie iarasi unsi, aceasta nu inseamna o repetare a Sfintei Taine, ci numai reintarirea lor in dreapta credinta.
.
“Cel ce ai daruit robului Tau izbavire de pacate prin Sfantul Botez si i-ai dat lui innoirea vietii, insuti, Stapane Doamne, binevoieste sa straluceasca pururea lumina fetii Tale in inima lui; apara pavaza credintei lui nebantuita de vrajmasi, pazeste intr-insul nespurcata si neintinata haina nestricaciunii cu care s-a imbracat, pastrand intr-insul, cu harul Tau, nestricata pecetea cea duhovniceasca ; si fii milostiv acestuia si noua, dupa multimea indurarilor Tale. Ca s-a binecuvantat si s-a preaslavit preacinstitul si de mare cuviinta numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin”. (Din randuiala Tainei Sfantului Botez)
.

Niciun comentariu: