Mănăstirea
ANINOASA
Istoricul:
Mănăstirea a fost ctitorită în 1678, de marele clucer Tudoran
Blădescu, călugărit cu numele Teodosie. El a înzestrat-o cu
pământ din moşiile Aninoasa, Slănicul de Jos şi din mai multe
sate din Teleorman, precum şi vii în dealul Piteştilor. În
testamentul făcut pe 29 mai 1682 hotărăşte ca şi zestrea fiicei
lui, în cazul că nu va avea copii, să fie dată tot mănăstirii.
Totodată lasă groaznice blesteme pentru cei din neamul lui, pentru
alţi boieri sau domni, care vor încerca să strice această
legătură şi că mănăstirea să nu fie închinată altor
mănăstiri străine după moartea lui, o închină mănăstirii din
Câmpulung Muscel. Până la moartea lui în 1695 mai cumpără şi
alte moşii, lăsate tot mănăstirii pe care o înzestrează cu
odoare sfinte, vase şi clopote. Pentru toate aceste fapte
îndatorează pe călugări şi pe cei ce vor conduce locaşul să-l
pună la pomelnic şi să-l pomenească veşnic. În 1684, deci la 2
ani după întocmirea lui, testamentul a fost întărit de voievodul
Şerban Cantacuzino.
Descriere:
Biserica este construcţie masivă din piatră şi cărămidă, cu
ziduri foarte groase în formă de cruce. Este compartimentată în
altar, naos şi pronaos şi un pridvor deschis, susţinut de 6
stâlpi. Zidul despărţitor dintre naos şi pronaos este foarte
gros, cu o deschidere largă pe centru. Are două turle: una mare pe
naos, alta mai mică pe pronaos.

Altele:
Clopotniţa, la nord de biserică, este înaltă de 20 m. Zidurile
din piatră şi cărămidă ce înconjoară incinta sunt înalte de
8-10 m şi de peste un metru grosime.
Mănăstirea
CETĂŢUIA - NEGRU VODĂ
Istoricul: În
tradiţia locului se spune că pe culmea abruptă de piatră ce se
înalţă între râul Dâmboviţa şi pârâul Cetăţuia a existat
o cetate de rezistenţă de pe vremea ocupaţiei romane. Cetatea ar
fi fost loc de refugiu şi pentru legendarul domn al Ţării
Româneşti Negru Vodă, care îşi avea aici şi o peşteră de
taină numită până astăzi „Peştera lui Negru Vodă” De la
această cetate şi-au luat numele atât muntele, cât şi satele
dimprejur. Valea stâncoasă a pârâului Cetăţuia este bogată în
peşteri, unele naturale, altele scobite cu dalta de mâna
sihaştrilor. Aici s-au nevoit numeroşi călugări chilisti, mai
ales în sec. XIV-XVIII, care au avut aceeaşi faimă şi înălţime
duhovnicească ca şi cei din munţii Buzăului. Unul dintre aceşti
sihaştri a fost descoperit în ultimele decenii, într-o peşteră
suspendată pe panta muntelui. În fundul peşterii s-au găsit
osemintele cuviosului, galbene, mirositoare, nemişcate de mâna
omului, aşezate într-o scobitură de piatră în formă de sicriu,
iar deasupra pe perete scria în piatră Ioanichie Schimonah 1638.
Sunt singurele moaşte întregi ale unui cuvios român din secolul al
XVII-lea păstrate până în zilele noastre.


Descriere:
Biserica din stâncă este aşezată într-o peşteră naturală,
unde este şi un mic izvor miraculos, are 12 m lungime, 4 m lăţime
şi înălţimea până la boltă 3,20 m. Este compartimentată în
altar, naos şi pronaos, iar în afară, la intrare, are un pridvor
de lemn. Pe peretele de miazănoapte al pronaosului se află o placă
de marmură cu următoarea inscripţie: Acest sfânt locaş cu numele
Cetăţuia care de la Negru Vodă îşi are începutul, a fost şi în
trecut schit de călugări şi pe vremuri grele loc de scăpare
pentru voievozii ţării, însă cu trecerea timpului a căzut în
ruine ajungând chiar adăpost vitelor. A fost restaurat şi
înfrumuseţat cu cheltuiala şi osârdia robului lui Dumnezeu
preotul econom Gheorghe Moisescu, paroh al bisericii Domnească din
Câmpulung, ajutat de ieromonahul Agatanghel Andriţoiu de la peştera
Stănişoara Argeş şi fratele monah Nicolae Băcioiu de la peştera
Ialomicioara în anul 1915-1916. S-a sfinţit în 22 iulie 1923 spre
veşnica pomenire. Tot în pronaos se află scobit în peretele
dinspre nord altarul catolic pentru doamna Clara, soţia voievodului
Nicolae Alexandru Basarab (1352-1364), care era catolică. Tradiţia
locală îl numeşte altarul papistăşesc al soţiei lui Negru Vodă.


Pictura: Există 3
straturi suprapuse de pictură, constatate de pictorul Teodorescu în
1922. După ce acesta a înlăturat stratul de pictură făcut în
1859, se distinge pe peretele din apus, deasupra uşii, pe stânga,
la intrarea în naos, chipul ctitorilor Alexandru Voievod, Radu Negru
Voievod şi al jupânului Gheroghe Vineţeanu. Stratul din 1859 nu
arată decât chipul voievozilor şi nu şi pe cel al lui Gheorghe
Vineţeanu şi al lui Iosif stareţul care a zugrăvit biserica în a
două jumătate a sec. XVIII. Al treilea strat de pictură se
presupune că este din preajma anilor 1760, autorul nefiind cunoscut.
Pe tavanul de piatră al naosului se vede distinct chipul
Mântuitorului Hristos.
Altele: La sud de
biserică este o clădire etajată pentru chilii şi alte încăperi
trebuincioase vieţii monahale, construite în sec. XIX.
Mănăstirea
CIOCANUL
Istoricul: Schitul
a fost ctitorit în 1547 de credincioşii satului Malu. La început a
fost populat de călugări, apoi, după renovarea din 1600, devine
schit de călugăriţe, ca mai apoi, după puţini ani (1610), să
fie iarăşi schit pentru călugări. A fost reparat şi reclădit în
mai multe rânduri. În 1825 de monahul Neofit şi Mihai Radovici,
după stricăciunile suferite la cutremurul din 1802. În 1932, când
păstorea patriarhul Miron Cristea, s-au făcut reparaţii din
temelie, tot atunci renovându-se şi pictura. Arhimandritul N. Manu
şi fostul superior Nichifor, cu ajutorul mai multor credincioşi, au
cumpărat un clopot.


Pictura: Pictură
neobizantină la exterior şi autentic românească la interior, cu
hramul Intrarea Maicii Domnului în Biserică, şi cea nouă,
mai mare, unde s-a pictat momentan numai altarul, cu hramul Sfinţii
Apostoli Petru şi Pavel.
Mănăstirea
CIOCLOVINA DE SUS

Descriere:
Sihăstria din vârful masivului Cioclovina, ridicată in anul 1714,
pare înfiptă în stâncă; aceasta duce pelerinul cu gândul la
casa a cărei temelie este puternic înfiptă pe stâncă, de care
vorbeşte Hristos.

Altele: Aici
vieţuiesc 3 maici, iubitoare de asceză şi linişte.
Sursa: www.manastiriortodoxe.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu