Culorile liturgice sunt
culorile folosite la veşminte, la acoperămintele de
la altar, proscomidiar, analog, tetrapod şi
alte obiecte liturgice din biserică în
contextul slujbelor dumnezeieşti. Culorile pot să aibă
un simbolism specific unor perioade/timpuri liturgice sau
unor sărbători.
Trebuie făcută
distincţia între culorile veşmintelor liturgice ale clerului şi
cele ale îmbrăcăminţii lor de fiecare zi (anteriul şi rasa)
care, cu puţine excepţii, rămân neschimbate de-a lungul anului
bisericesc.
Tipicul nu aduce
informaţii cu privire la regulile de urmat cu privire la culorile
veşmintelor clerului, menţionând doar necesitatea de a folosi
veşminte de culori închise sau deschise, după caz. Aceasta este
practica bizantină veche, păstrată în Bisericile de tradiţie
grecească, şi ea dă regula minimală de urmat în materie de
veşminte liturgice.
În tradiţia slavă
(îndeosebi rusească) a fost elaborată în timp, posibil sub
influenţa occidentală, o schemă coloristică destul de complexă,
care va fi prezentată în cele ce urmează. În zilele noastre,
mulţi membri ai clerului care urmează practica bizantină au
preluat şi ei reglementarea din practica slavă.
În tradiţia liturgică
a Bisericii Ortodoxe Române se împletesc elemente din tradiţia
slavă şi cea grecească, la care se adaugă obiceiurile locale. În
privinţa acestora din urmă, tradiţia locală a fost structurată
şi în funcţie de dotările materiale mai puţin bogate. Strămoşii
noştri purtau ce veşminte aveau, nedispunând de multe rânduri de
veşminte, iar pentru cei din zilele noastre alegerile lor de atunci
(legate de motivele amintite) au devenit tradiţie. De altfel,
întrucât regulile prezentate mai jos nu sunt absolut obligatorii,
mulţi slujitori poartă veşmintele pe care ei înşişi le preferă,
fără să ţină seama de recomandări. Pe de altă parte, în
continuare, puţini sunt cei care îşi permit un număr mare de
seturi de veşminte liturgice complete.
În Biserica Ortodoxă
sunt folosite în principal şase culori liturgice: alb, verde,
purpuriu (vineţiu), roşu, albastru şi auriu. Recent au început a
se folosi şi veşminte de culoare neagră. În unele locuri mai sunt
folosite şi culorile portocaliu, stacojiu şi ruginiu.
Alegerea culorilor
veşmintelor liturgice se face în funcţie de semnificaţia fiecărei
culori. Astfel, albul reprezintă puritatea luminii harului
lui Dumnezeu; verde, culoarea vieţii, a Sfântului Duh şi a
lemnului Sfintei Cruci; purpuriu, pentru patima Domnului Iisus
Hristos; roşu închis pentru sângele lui Hristos şi
pentru sângele martirilor; albastru pentru Maica
Domnului; auriu pentru bogaţia darurilor Sfântului Duh
şi roşu deschis pentru flacăra intensă a Oastei
Duhovniceşti. Negru este în mod tradiţional culoarea
morţii şi a doliului în Apus, spre deosebire de Răsărit
unde albul este culoarea Adormirii (căci Ortodoxia
accentuează Învierea Domnului, nu greutatea şi chinul patimilor şi
morţii Domnului). În Rusia, roşu este culoarea bucuriei,
strălucirii şi frumuseţii. Nici una dintre acestea nu este scrisă
în anumite reguli sau canoane şi, în mod evident, multiplele
culori au semnificaţii diferite pentru variile popoare, astfel că
şi folosirea lor poate fi diferită de la caz la caz.
Pentru Biserica Ortodoxă,
mai ales cea Rusă şi cele influenţate de tradiţia ei, culorile
predominante pentru diferitele sărbători sunt următoarele:
- La Praznicele Mântuitorului, la Sfinţii Profeţi, la Sfinţii Apostoli şi la Sfinţii Ierarhi: auriu şi galben de toate nuanţele;
- La Praznicele Maicii Domnului, la Puterile cele fără de trup (Îngeri) şi la Sfintele Fecioare: albastru deschis (bleu) şi alb;
- La Praznicele Sfintei Cruci: purpuriu şi roşu închis;
- La Sfinţii Mucenici: roşu (În Sfânta şi Marea Joi se poartă veşminte liturgice de culoarea roşu închis chiar dacă biserica este înveşmântată în negru, iar masa Sfântului Altar se împodobeşte în alb, ca semn de aducere aminte a feţei de masă folosită la Cina cea de Taină.)
- La Sfinţii Cuvioşi, Asceţi şi Nebuni pentru Hristos: verde (de asemenea Intrarea Domnului în Ierusalim, Pogorârea Sfântului Duh şi Sfânta Treime sunt celebrate tot în veşminte verzi de toate nuanţele).
- În Posturi: albastru închis, purpuriu, verde închis, roşu închis ori sângeriu şi negru. În Postul Sfintelor Patimi, veşmintele folosite se obişnuieşte a fi cele negre. Sâmbetele şi la sărbătorile mari din Postul Mare veşmintele sunt negre, dar cu ornamente aurii şi de alte culori.
- Înmormântările se săvârşesc în veşminte albe.
În afară de aceste
reguli generale, există mai ales în practica rusească, în cadrul
căreia există o mare diversitate, şi unele particularităţi
legate de folosirea culorilor veşmintelor liturgice.
Albul este
purtat la Praznicele Botezului Domnului (Epifaniei, Teofaniei sau
Arătării lui Dumnezeu), Schimbării la Faţă şi Învierii
Domnului şi până la odovania lor. În antichitatea creştină la
Epifanie se prăznuia şi Naşterea Domnului, însă după separarea
celor două sărbători, de Crăciun se poartă alb şi din
a doua zi de Crăciun până la Bobotează se poartă auriu.
În tradiţia moscovită,
veşmintele bisericii şi ale clerului se schimbă în alb la
cântarea Prochimenului din Liturghia Sfintei şi Marii Zi a Sâmbetei
(adică înainte de citirea din Apostol). Albul este purtat
până la Utrenia Duminicii Învierii, când sunt schimbate cu
cele roşu deschis până la odovania praznicului. În unele locuri din
Rusia, albul este purtat de la Înălţarea Domnului până
la Pogorârea Sfântului Duh, iar în alte locuri se obişnuieşte a
se purta culoarea aurie. În zona carpato-rusă
(Ucraina de Vest), de la Paşti până la Înălţare, precum şi la
înmormântări se poartă numai alb.
Verdele este
purtat în unele părţi la Înălţarea Sfintei Cruci. În zona
carpato-rusă verdele se poartă de la Rusalii la Sfinţii
Apostoli Petru şi Pavel, precum şi în Duminica Intrării Domnului
în Ierusalim. În unele locuri se poartă verde pentru prăznuirile
proorocilor şi îngerilor.
Auriul (uneori
înlocuit cu simplul galben) este obişnuit a se purta când nu este
specificată nici o altă culoare. În unele tradiţii
locale auriul este purtat în toate sâmbetele, mai puţin
cele în care este precizat albul, inclusiv duminicile în
perioadele de post.
Roşu închis ori
stacojiu este purtat în Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi
Pavel, la Crăciun, la Înălţarea Sfintei Cruci şi la praznicele
Sfinţilor Mucenici.
Roşu deschis este
purtat la praznicele Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, precum şi
la Sfinţii Îngeri. La Moscova, în Athos şi la Ierusalim roşu
deschis este folosit la Paşti şi la Crăciun.
Albastru este
purtat la praznicele Maicii Domnului, la Întâmpinarea Domnului, la
Buna-Vestire şi, uneori, în Vinerea Acatistului din a cincea
săptămână a Postului Mare. În zona carpato-rusă, albastrul este
purtat din prima zi a Postului Adormirii Maicii Domnului până la
Înălţarea Sfintei Cruci şi chiar până la începutul Postului
Crăciunului.
Purpuriu (vineţiu)
este purtat în sâmbetele şi duminicile din Postul Mare. În unele
părţi purpuriul este purtat în zilele de rând ale
Postului Mare, iar auriul se foloseşte în sâmbetele şi
duminicile acestuia.
Portocaliul (ruginiu) este
purtat pe alocuri în Postul Sfinţilor Apostoli, iar în altele de
la Sfinţii Apostoli până la Schimbarea la Faţă.
În Biserica Primară nu
se purtau veşminte negre, deşi clerul monahal purta
sutane negre. În acele vremuri tot clerul purta
veşminte stacojii (roşu sângeriu, grena). În Rusia s-au
purtat prima dată veşminte negre la înmormântarea
Ţarului Petru al II-lea (1821). De atunci s-a răspândit purtarea
culorii negre la înmormântări şi în Postul
Mare, ca în tradiţia romano-catolică. În Ucraina Occidentală, în
fostele parohii greco-catolice, în cursul săptămânii, la
înmormântări şi la parastase, precum şi la Liturghie se purtau
veşminte negre, după obiceiul romano-catolic, dar acest lucru nu
mai este universal valabil.
Unde se poate, toate
acoperămintele din biserică, inclusiv dvera şi chiar sticla
candelelor se schimbă în funcţie de culoarea veşmintelor
sfinţiţilor slujitori. În tradiţia grecească se obişnuieşte
însă ca dvera şi sticla candelelor să rămână tot timpul roşii,
în amintirea surpării catapetesmei Templului din Ierusalim la
moartea Mântuitorului pe Cruce şi a ouălor aduse, potrivit
tradiţiei, de soţia lui Ponţiu Pilat la Cruce, care s-au înroşit
când asupra lor a curs Cinstitul Sânge al Domnului Hristos.
Totodată că purpuriul, roşul închis intens este şi culoarea
imperială, motiv pentru care este folosit la dvera Sfintelor Uşi
(pe unde intra şi împăratul Bizanţului spre a se împărtăşi).
După cum se vede, aceste
practici sunt foarte variate. Însă măcar acolo unde sunt dotările
de rigoare sau unde există posibilităţi materiale mai bune, este
de preferat să se urmărească şi semnificaţia duhovnicească a
culorilor în purtarea veşmintelor, mai ales a celor liturgice.
Îmbrăcămintea
neliturgică a preoţilor de mir este alcătuită din anteriu
(sutană, reverendă) şi rasă. Deosebirea dintre ele este că rasa
se încheie chiar pe mijloc şi are deschizături largi la mâneci;
ea se poartă peste reverendă, care este mai strânsă pe corp.
În tradiţia rusă,
pentru că monahii poartă îmbrăcăminte neliturgică de culoare
închisă (de obicei neagră, bleumarin sau maro
închis), iar clerul mirean poartă de obicei reverende de culori
deschise, cele două categorii sunt cunoscute, oarecum inexact,
drept clerul negru şi clerul alb. În Rusia, înainte de
Revoluţia din 1917, acest plan vestimentar era valabil pentru ambele
sutane sau veşminte neliturgice. De asemenea, culoarea marginii
mânecii rasei semnifica rangul preotului.
În Rusia modernă,
clerul foloseşte culoarea neagră pentru rasă şi culori
diverse pentru reverendă, nemaipurtându-se culori potrivite
rangului administrativ. Totuşi, deoarece clerul
comunităţilor ruseşti din diaspora – mai ales din America - nu a
fost afectat de Revoluţia din 1917, acesta, în marea sa majoritate,
continuă tradiţia purtării de veşminte de culorilor diferite.
Practica purtării veşmintelor neliturgice de diverse culori vine din vremea stăpânirii
turceşti. Imamii musulmani îşi revervaseră dreptul de a purta
culorile alb sau negru, considerând că umilesc
astfel clerul creştin, silit astfel să poarte culori mai
strălucitoare (pentru a se deosebi de aceştia). După ce Biserica
Ortodoxă a scăpat de sub constrângerile stăpânirii turceşti,
clerul ortodox din fostele teritorii otomane a renunţat să mai
poarte sutane de diverse culori; această tradiţie a fost însă
continuată de clerul rus. Dar şi clerul ortodox de
alte tradiţii, mai ales cel grec, poartă sutane de culori diverse
(mai ales deschise) în zonele cu climat tropical, ecuatorial şi
mediteranean. Cremul, griul şi gălbuiul, ca
şi bronzul pal (bej şi auriu pal) sunt cele mai populare. De asemenea, reverenda de
culoare bleu o întâlnim la clerul de pretutindeni. Peste reverendă este
potrivit să se poarte un brâu sau curea (mai ales că se pot găsi
şi cingători cu însemne creştine). În tradiţia greacă,
această curea este o panglică, un şiret, un cordon sau o funie ce
împrejmuieşte talia. În tradiţia sârbă şi română aceste
brâie semnifică rangul preotului (distincţiile şi/sau funcţiile
administrative). În Biserica Rusă acest brâu este ales împodobit
(arhiepiscopul Ioan Garklavs de Chicago purta prin 1991 unul chiar
brodat cu trandafiri).
Purtarea sutanelor (a
reverendei şi a rasei) este proprie episcopilor, preoţilor,
diaconilor, monahilor şi monahiilor. Permisiunea de a purta sutane
se acordă şi seminariştilor şi studenţilor teologi,
fraţilor de mănăstire, ipodiaconilor şi citeţilor (respectiv
dascălilor sau cantorilor azi). În ceea ce priveşte
sutanele, Tipiconul nu precizează nimic mai mult decât că ele pot
fi deschise sau închise la culoare, aşa că
tradiţia locală este singurul standard.
Sursa: http://ro.orthodoxwiki.org
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu