Mulți
oameni se roagă cu buzele și le place să se roage din cărți de
rugăciune. Și este un lucru bun acesta. Domnul primește rugăciunea
lor și revarsă asupra lor harul Lui. Dar dacă te rogi gândindu-te
la altceva, Domnul nu va asculta o astfel de rugăciune. Cel ce se
roagă din obișnuință nu încearcă schimbări în rugăciunea
lui, care rămâne aceeași, dar cel ce se roagă din toată inima sa
cunoaște multe încercări în rugăciune. Se luptă când cu
Vrăjmașul, când cu sine însuși, când cu patimile lui, când cu
oamenii, și în toate acestea trebuie să fie un învingător.
Suferințele
și primejdiile i-au învățat pe mulți să se roage, reușind să
se cufunde în Dumnezeu în rugăciunile lor.
Multor
oameni le place să citească cărți bune, și e un lucru bun, dar
să te rogi e un lucru mai bun decât toate. Iar cel ce citește
cărți rele sau ziare este lovit de foamea sufletească. Sufletul
lui flămânzește, pentru că hrana sufletului și desfătările
lui, viața și bucuria lui, sunt în Dumnezeu.
Dacă
vrem să ne rugăm având mintea unită cu inima și nu suntem în
stare, să repetăm rugăciunea cu buzele și să fixăm mintea
asupra cuvintelor rugăciunii, după cum se spune în „Scara”
Sfântului Ioan Scărarul. Cu timpul, Domnul ne va da „rugăciunea
inimii”, fără împrăștiere, și ne vom ruga cu ușurință.
Există unii care, forțându-și mintea la rugăciune să coboare în
inimă, au adâncit-o într-atât încât nu o mai pot rosti nici
măcar cu buzele. Noi, însă, să nu uităm legea vieții
duhovnicești, care spune că darurile sunt date de la Dumnezeu doar
sufletelor smerite și ascultătoare. Celor ascultători și
înfrânați în toate – în hrană, în cuvinte și mișcări,
Domnul Însuși le va da rugăciunea și ea se va săvârși cu
ușurință în inima lor.
Rugăciunea
neîncetată e născută din iubire, dar se pierde și moare
prin judecăți, vorbe deșarte și neînfrânare. Cel ce iubește
pe Domnul Îl poate avea în mintea sa zi și noapte, căci nici o
ocupație nu te poate împiedica să iubești pe Dumenzeu.
Apostolii iubeau pe Domnul fără ca lumea să-i stânjenească, deși
nu uitau de lume. Se rugau pentru ea și se dedicau propovăduirii. E
adevărat că Sfântului Arsenie i s-a zis: „Fugi de oameni!”,
dar chiar și în pustie Duhul lui Dumnezeu ne învață să ne rugăm
pentru oameni și pentru întreaga lume.
În
lumea aceasta, fiecare își are locul și lucrul lui: unul este
împărat, altul patriarh, altul bucătar, fierar sau învățător,
și Domnul iubește pe toți oamenii, dar cel care are mai mare
iubire de Dumnezeu, acela va primi plată mai multă. Domnul ne-a dat
poruncă de a iubi pe Dumnezeu din toată inima, din tot
cugetul și din tot sufletul nostru (Matei 22, 37). Dar cum poți
să-L iubești pe Dumenzeu fără să te rogi? Pentru aceasta mintea
și inima omului trebuie să fie întotdeauna libere pentru
rugăciune.
Când
iubim pe cineva ne place să ne gândim la el, să vorbim despre el,
să fim împreună cu el. Așa și sufletul nostru iubește pe
Domnul ca pe Tatăl și Ziditorul lui și stă înaintea Lui cu frică
și iubire. Cu frică, pentru că este Domnul; cu iubire,
pentru că sufletul recunoaște în El pe Tatăl lui. El este
milostiv și harul Său e mai dulce decât orice altceva. Domnul ne
iubește și ne dă să vorbim cu El prin rugăciune. Această
iubire e cunoscută prin Duhul Sfânt, iar sufletul ce se
roagă cunoaște pe Sfântul Duh.
Unii
zic că rugăciunea duce sufletul în amăgire duhovnicească. Este o
gândire greșită aceasta, căci amăgirea vine dintr-o îngâmfată
încredere în sine și nu din rugăciune. Toți Sfinții s-au rugat
mult și îndeamnă și pe alții la rugăciune. Rugăciunea e cea
mai bună lucrare pentru suflet. Rugăciunea e calea spre Dumnezeu.
Prin rugăciune dobândim smerenia, răbdarea și tot lucrul bun. Cel
ce vorbește împotriva rugăciunii n-a simțit în chip vădit
niciodată cât de bun este Domnul. Nici un rău nu vine de la
Dumnezeu. Toți Sfinții s-au rugat neîncetat și nu rămâneau nici
o clipă fără rugăciune.
Când
smerenia se pierde, sufletul pierde în același timp harul și
iubirea față de Dumnezeu și, atunci, rugăciunea arzătoare
se stinge. Dar când sufletul domolește patimile și acesta câștigă
smerenia, Domnul îi dă harul Său și atunci el se roagă pentru
vrăjmașii lui, ca pentru sine însuși, și se roagă cu lacrimi
pentru întreaga lume.
.
Sursa: Cuviosul
Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei,
Editura Deisis, Alba Iulia, 1994.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu