Cel ce
iubește pe Domnul își aduce aminte pururea de El și aducerea
aminte de Dumnezeu naște rugăciunea. Dar dacă nu ne aducem aminte,
înseamnă că nu ne rugăm. Fără rugăciune, sufletul nu va rămâne
în dragostea lui Dumnezeu, căci prin rugăciune harul Duhului
Sfânt. Rugăciunea ne păzește de păcat, fiindcă atunci când ne
rugăm mintea e absorbită de Dumnezeu, și cu smerenie stăm
înaintea Domnului.
Începătorul
în ale rugăciunii are nevoie de o călăuză duhovnicească, căci
până la venirea harului Duhului Sfânt, sufletul duce o mare luptă
cu vrăjmașii și nu-și poate da seama dacă vrăjmașul este cel
ce-i aduce „dulceața” în timpul rugăciunii. Numai cel ce a
gustat el însuși harul Sfântului Duh poate deosebi aceasta. Și
cel ce a gustat odată Sfântul Duh recunoaște apoi gustul harului.
Cel ce vrea să ducă o viață în rugăciune, fără să aibă o
călăuză, și își închipuie, în mândria lui, că poate să o
învețe singur din cărți, fără a se adresa unui duhovnic, a
căzut deja pe jumătate în amăgire. Dar pe cel smerit Domnul îl
va ajuta. Și chiar dacă nu găsește un povățuitor experimentat,
dacă merge la duhovnicul lui, oricare ar fi acesta, Dumnezeu îl va
povățui pentru smerenia lui.
Trebuie
să credem că Duhul Sfânt locuiește în duhovnic și el ne va
spune ce trebuie să facem. Dar dacă spunem: „Duhovnicul nu duce o
viață aspră, cum poate viețui în el Duhul Sfânt?”, atunci,
pentru un astfel de gând vom avea multe de pătimit și Domnul ne va
smeri.
Dumnezeu
dă rugăciunea celui ce se roagă. Dar rugăciunea pe care o
săvârșim numai din obișnuință, fără zdrobire de inimă pentru
păcatele noastre, nu este plăcută Domnului. Sufletul nostru
trebuie să tânjescă după Domnul și să-L caute fierbinte, iar
duhul nostru să se avânte spre Tatăl nostru ceresc. Domnul ne
înrudește cu El prin Duhul Sfânt. Domul este dulce inimii noastre
– e bucuria, veselia și stânca nădejdii noastre. Să ne smerim
din dragoste de Domnul și pentru Împărăția Cerurilor. Să ne
smerim și Domnul ne va va face cunoscută puterea „rugăciunii lui
Iisus”. Să ne smerim și Duhul lui Dumnezeu Însuși va povățui
sufletul nostru.
Să
cerem sfat celor experimentați, dacă-i găsim, și să întrebăm
cu smerenie pe Domnul, iar pentru smerenia noastră Domnul ne va da
înțelegere.
Când
rugăciunea noastră este primită de Domnul, Duhul lui Dumnezeu
Însuși dă mărturie de aceasta în sufletul nostru. El este blând
și liniștit. Să învățăm smerenia lui Hristos și Domnul ne va
da să gustăm dulceața rugăciunii. Dacă vrem o rugăciune curată,
să fim smeriți, înfrânați să ne mărturisim păcatele cu
sinceritate, și rugăciunea ne va iubi. Să fim ascultători,
să ne supunem din inimă mai-marilor noștri, să fim mulțumiți de
toate, și atunci mintea noastră se va curăți de gândurile
deșarte. Să ne aducem aminte că Domnul ne vede și să ne teme să
rănim cumva pe aproapele nostru, să nu judecăm, să nu disprețuim,
să nu pedepsim nici măcar cu privirea și atunci Duhul Sfânt ne va
iubi și ne va ajuta întru toate.
Duhul
Sfânt se aseamănă unei mame pline de dragoste. Așa cum o mamă
își iubește și ocrotește copilul ei, așa ne ocrotește, ne
iartă, ne vindecă, ne povățuiește și ne bucură pe noi Duhul
Sfânt. El se face cunoscut în rugăciunea săvârșită cu
smerenie.
Cel ce
iubește pe vrăjmașii lui va cunoaște curând pe Domnul prin Duhul
Sfânt. Cel ce nu-i iubește pe vrăjmași se chinuie pe sine însuși,
face și pe alții să sufere și nu cunoaște pe Domnul.
Sufletul
care iubește pe Domnul nu poate să nu se roage, căci este
atras spre El prin harul pe care l-a cunoscut în rugăciune.
Pentru
rugăciune ne sunt date bisericile, iar în biserici slujbele se
săvârșesc după cărțile de slujbă. Nu poți să duci biserica
cu tine și să ai întotdeauna cu tine cărți de slujbă, dar
rugăciunea inimii e cu putință în tot locul și în toată
vremea. În Biserică se săvârșesc dumnezeieștile slujbe și în
ele locuiește Duhul Sfânt. Dar cea mai bună biserică a lui
Dumnezeu este sufletul. Pentru cel ce se roagă în sufletul lui,
lumea întreagă devine o biserică, însă lucrul acesta nu este dat
tuturor.
.
Sursa: Cuviosul
Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei,
Editura Deisis, Alba Iulia, 1994.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu