† TEODOSIE,
prin Harul lui Dumnezeu
Arhiepiscopul Tomisului,
Iubitului nostru cler, cinului monahal și dreptcredincioșilor creștini, har și pace de la Fiul lui Dumnezeu Cel Întrupat, slăvit împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, iar de la Noi, părintească binecuvântare.
Motto:
„Iată,
vă binevestesc vouă bucurie mare,
care va fi pentru tot poporul.
Că
vi s-a născut azi Mântuitor,
Care
este Hristos Domnul,
în
cetatea lui David.”
(Luca 2, 10-11)
Iubiţi fii sufleteşti
Cuvintele de mai sus au
fost rostite de către Îngerul Domnului care s-a arătat păstorilor
de pe câmpurile de lângă Betleem, în noaptea Naşterii Domnului
şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos: „îngerul Domnului a stat
lângă ei și slava Domnului a strălucit împrejurul lor și ei
s-au înfricoșat cu frică mare” (Luca 2, 8). Aceste cuvinte ne
întăresc şi ne luminează sărbătoarea de astăzi cu razele
luminoase ale dragostei lui Dumnezeu, revărsate peste întreaga
umanitate prin Naşterea Fiului Său din Preasfânta Fecioară Maria,
pe care o şi numim întru adevăr, Născătoare de Dumnezeu. De
aceea, să ne bucurăm întru această zi cu veselie mare, alături
de cetele îngereşti care, lăudând măreţia nespusă a slavei lui
Dumnezeu, au fost auzite în aceeaşi noapte de păstori, şi prin
ei, de întreaga umanitate, îndemnând ca noi să ne umplem de
bunăvoirea dragostei mântuitoare a Domnului: „Slavă întru cei
de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire”
(Luca 2, 14).
Iubiţi credincioşi
Înainte de Întruparea
şi Naşterea Sa, Dumnezeu a fost alături de oameni prin lucrarea
săvârşită pe întreaga perioadă a Vechiului Testament. Prin
prooroci, prin îngeri şi prin drepţii acelor timpuri, Dumnezeu nu
a părăsit pe om, deoarece acesta poartă chipul Său şi a fost
creat cu nespusă iubire ci, a descoperit prin intermediul acestora
„Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută” (Efeseni
3, 9). Numai dacă ne uităm la referatul biblic al Creaţiei, vom
vedea că omul nu apare pe pământ asemenea celorlalte făpturi,
adică la porunca lui Dumnezeu: „Să fie” ci, asemenea unui
Părinte iubitor, Dumnezeu ţine sfat în Sine şi se apleacă asupra
materiei, din care plămădeşte trupul omului, dar, totodată,
săvârşeşte o lucrare nemaivăzută nicăieri în creaţie:
înzestrează pe om cu suflet, dar nu orice fel de suflet, ci un
suflet care este chipul lui Dumnezeu: „și l-a făcut pe om după
chipul Său” (Facere 1, 27). Prin aceasta, Dumnezeu ne arată
dragostea sa infinită, deoarece aşa cum ne învaţă Sf.
Grigorie de Nazianz, omul poartă în sine „o părticică
dumnezeiască”. Astfel, după cum spune şi Părintele Dumitru
Stăniloae, prin faptul că omul a fost înzestrat cu chipul lui
Dumnezeu, între noi şi El apare o relaţie specială, o legătură
vie, care să ajungă la asemănarea cu Dumnezeu. În acest fel, noi
înţelegem că nu suntem persoane singuratice, apărute de nicăieri
pe acest pământ, ci suntem rodul iubirii nesfârşite a Sfintei
Treimi, în care a fost sădită tendinţa de asemănarea cu
Dumnezeu, adică spre o iubire absolută şi veşnică, prin
îndumnezeirea noastră după har.
Căderea în păcat a
protopărinţilor neamului omenesc a adus peste întreaga umanitate
umbra morţii. Sf. Ioan Gură de Aur ne mărturiseşte că: „Dintre
toate relele omeneşti, singurul păcatul este adevăratul rău”,
ceea ce însemnă că, prin păcat, între noi şi Dumnezeu a apărut
o despărţire, o vrajbă, care a adus întuneric mare asupra omului
şi universului întreg. Cu toate acestea, Dumnezeu a continuat să
iubească pe om şi făgăduieşte că va trimite pe Cineva, care să
pună capăt aceste vrajbe. Scriptura ne arată că atunci când
Dumnezeu ceartă pe diavolul care luase chipul şarpelui, rosteşte
următoarele cuvinte: „Duşmănie voi pune între tine şi între
femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei; aceasta îţi va
zdrobi capul, iar tu îi vei înţepa călcâiul” (Facere 3, 15).
Numită şi Proto-evanghelie, această cuvântare a lui Dumnezeu ne
arată că, deşi noi am greşit înaintea Lui, El ne făgăduieşte
un Răscumpărător, un Mântuitor care să vină şi să pună capăt
robiei păcatului asupra umanităţii. Astfel, „sămânţa femeii”
de care vorbeşte Scriptura nu era nimic altceva decât Hristos, aşa
cum ne arată mulţi Sfinţi Părinţi ai Bisericii. De aceea, timp
de secole, omenirea aştepta pe Hristos, numit şi Mesia, care se
tâlcuieşte „Unsul Domnului”, adică cel ce era trimisul
Domnului pentru a arăta din nou umanităţii care este calea cea
dreaptă.
Această venire a lui
Mesia s-a petrecut însă în chip preaminunat, la plinirea vremii,
prin Nașterea Pruncului Iisus din Fecioara Maria, într-o iesle din
oraşul Betleem: „L-a născut pe Fiul ei Cel Întâi-Născut și
L-a înfășat și L-a culcat în iesle” (Luca 2, 7).
Biserica întreagă
mărturiseşte că nu era decât o singură cale prin care omul să
reintre în comuniune cu Dumnezeu, adică Dumnezeu să coboare la om,
deoarece omul nu mai putea să se ridice la Dumnezeu. Sfântul Irineu
de Lyon ne arată că: „Domnul nostru Iisus Hristos, ca să ne facă
ceea ce este El Însuşi, potrivit nemăsuratei lui iubiri, s-a făcut
ceea ce suntem noi”, adică om. Astfel, Dumnezeu alege să se
întrupeze, luând fire umană din Preasfânta Fecioară, şi,
păstrând rânduiala firii omeneşti, se naşte Prunc, pentru ca noi
să devenim frați ai lui Hristos și fii ai Părintelui Ceresc.
Și, despre dumnezeirea
Fiului Întrupat care ne aduce Cuvânt de la Dumnezeu, El însuși
fiind Cuvântul, găsim nenumărate mărturii. Mai întâi,
Arhanghelul Gavriil i-a spus Fecioarei Maria la Buna-Vestire „Acesta
va fi mare și Fiul Celui Prea Înalt se va chema” (Luca 1, 32). Și
bătrânului Iosif i se arată un înger care-i spune că Maria va
naște fiu de la Duhul Sfânt, iar numele lui va fi Iisus, El va
mântui poporul său de păcatele lor (Matei 1, 21).
O altă mărturie este
cea de la Botezul Domnului când Dumnezeu spune în auzul mulțimilor:
„Acesta este Fiul Meu cel iubit” (Matei 3, 17) ca, apoi, la
Schimbarea la Față, înaintea apostolilor să spună: „Acesta
este Fiul Meu cel iubit întru care bine am voit. Pe Acesta să-l
ascultați” (Matei 17, 5). Ascultarea aceasta înseamnă ascultarea
învățăturii Mântuitorului ca adevăruri dumnezeiești, nu umane.
Dar, despre dumnezeirea
Fiului Întrupat mărturisește chiar El Însuși, Iisus
descoperindu-se pe Sine ca Fiu al lui Dumnezeu: „Eu și Tatăl una
suntem” (Ioan 10, 30) sau „Tatăl este întru Mine și Eu întru
Tatăl” (Ioan 10, 38).
Și, în sfârșit, ucenicii Îl mărturisesc și ei ca Fiul al lui Dumnzeu: „Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Matei 16, 16).
Toate aceste recunoașteri
ale dumnezeirii Celui a cărui Naștere o sărbătorim trebuie să le
completăm și cu adeveririle pe care Sfântul Ioan Botezătorul le
aduce, mulțimile care văd minunile Lui, natura (vânturile și
marea) care ascultă de El (Matei 8, 27). Toți L-au recunoscut ca
făcător de fapte dumnezeiești. Până și cei care L-au răstignit,
văzând minunile care s-au petrecut atunci au spus: „Cu adevărat
Fiul lui Dumnezeu a fost Acesta” (Marcu 15, 39).
Iubiţi fraţi şi surori
întru Domnul
Naşterea Pruncului Iisus
este un prilej de a reflecta mai îndelung asupra dragostei lui
Dumnezeu pentru noi. Hristos se naşte într-o iesle, smerit şi
fragil, asemenea tuturor pruncilor, pentru a ne arăta că drumul
nostru de întoarcere către Dumnezeu trebuie să înceapă cu
smerenia. De altfel, cum bine ştim, prima Fericire pe care
Mântuitorul o rosteşte în Predica Sa de pe Muntele Fericirilor
este: „Fericiţi cei săraci cu duhul, că a lor este împărăţia
cerurilor” (Matei 5, 3). De aceea, se cuvine să înţelegem că
smerenia este începutul împăcării dintre oameni şi Dumnezeu, dar
totodată, este şi începutul împăcării dintre noi oamenii. Căci
datoria noastră este să vieţuim în comuniunea dragostei creştine,
aşa cum ne învaţă Însuşi Hristos când zice: „…să vă
iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (Ioan 15, 12).
În Hristos, Cuvântul
lui Dumnezeu ia trup omenesc, astfel că omul este vindecat pe deplin
de rănile păcatului, după cum spune Leonţiu de Bizanţ: „Prin
iconomie, singurul Doctor înţelept al sufletelor noastre, primind
în Sine pătimirile noastre, a vindecat boala tuturor”. În acest
fel, firea umană se îndumnezeieşte, iar noi avem posibilitatea de
a deveni fiii lui Dumnezeu, după har, cum mărturiseşte Sf. Ap.
Pavel.
Și Părintele Dumitru
Stăniloae susține că „Nașterea Fiului lui Dumnezeu ca om din
Fecioară este începutul și condiția primă a ridicării omului
din întunericul păcatului și al înălțării lui la lumina lui
Dumnezeu prin jertfă și înviere. De aceea s-a născut Iisus din
Fecioară, pentru a ridica pe om din această stare”. Vedem,
așadar, că nașterea este un act de bunăvoință și iubire prin
care puterea lui Dumnezeu lucrează ridicarea omenirii din
întunericul păcatului la lumina vieții veșnice.
La această minunată
lucrare a lui Dumnezeu participă întreaga creaţie. Astfel, steaua
se arată pe cer ca o noutate, îngerii înconjoară peștera cântând
laudă lui Dumnezeu, iar magii aduc daruri Pruncului Iisus: aur,
smirnă şi tămâie (Matei 2, 9). De la aceste daruri creștinătatea
a statornicit frumoasa tradiţie ca noi, de Crăciun, să oferim
daruri, mai ales pruncilor, dar şi celor care sunt asemenea
pruncilor, lipsiţi de apărare şi neajutoraţi, pentru ca prin cele
materiale să punem în valoare bogăţia spirituală a iubirii
dumnezeieşti. Se cuvine, așadar, să luăm aminte și la mulțimile
de îngeri care laudă pe Dumnezeu în cântările lor. Aceste
cântări sunt, practic, primele colinde pe care oamenii le aud, de
aceea, noi păstrăm şi astăzi tradiţia colindatului, adică a
vestirii Naşterii Domnului.
Văzând cu ochii noştri
sufleteşti şi trupeşti această preaminunată lucrare a lui
Dumnezeu, să ne cutremurăm de măreţia iubirii Domnului către
noi, care vine în scutece şi în iesle, pentru a ne curăţa
sufletele de robia păcatului. De aceea, Sf. Ioan Gură de Aur, ne
arată cum trebuie să petrecem această sărbătoare: „Să nu ne
punem ghirlande la intrările caselor; să nu împodobim străzi, să
nu dăm desfătare ochiului; să nu ne desfrânăm gustul, să nu dăm
plăcere pipăitului, nu cu străluciri şi pietre scumpe; nu cu
licăriri de aur; nu cu amăgiri de farduri, nu cu ospeţe şi cu
beţii, care duc la paturi de desfrâu şi de nelegiuiri. Noi însă,
care ne închinăm la Cuvântul, chiar dacă ne vom desfăta şi noi
în o măsură oarecare, să ne desfătăm în vorbiri duhovniceşti
şi în legea dumnezeiască. Iar cei care aveţi plăcere de asemenea
lucruri, să vă curăţiţi şi la minte şi la cuget”.
Iubiţi fii duhovnicești
de pe pământul apostolic al Tomisului
Naşterea Domnului ne
prilejuieşte nouă, românilor dobrogeni, o dublă sărbătoare.
Căci, aici, în Arhiepiscopia Tomisului, Dumnezeu ne-a rânduit o
vieţuire cu totul aparte faţă de ceilalți români. Noi purtăm
asupra noastră, prin lucrarea misionară a Sf. Ap. Andrei, pecetea
duhovnicească a unui popor apostolic, iar paşii noştri calcă pe
un pământ binecuvântat de paşii celui dintâi chemat la
Apostolie. Această demnitate înaltă în care ne-a aşezat Dumnezeu
ne şi cheamă la o vieţuire aleasă, aceea de a fi ucenici ai
Domnului chiar prin Sf. Andrei. Dacă în ieslea Betleemului, Hristos
se naşte ca lumină a lumii întregi, aici, la Peştera Sf. Ap.
Andrei, Hristos ne-a adus, prin lucrarea celui dintâi Ucenic al Său,
lumina cunoştinţei de Dumnezeu. De aceea, să preţuim cum se
cuvine această dragoste a lui Dumnezeu arătată către noi şi să
ne împăcăm unii cu alţii, să facem părtaşi la masa noastră şi
pe cel sărac şi lipsit, pe cel bătrân şi singur, pe cel orfan şi
pe cea văduvă. Că de vom face acestea, ne vom arăta a fi asemenea
lui Hristos, care a venit la noi, cei care eram lipsiţi de Lumina
dumnezeirii, sărăciţi de vederea harului, goliţi de faptele cele
bune şi înstrăinaţi de Dumnezeu.
Vă îmbrățișez cu
dragoste părintească, rugând pe Pruncul Cel Născut în iesle să
vă dăruiască tuturor pacea, bucuria și dragostea Sa dumnezeiască,
spre desăvârșirea vieții noastre.
Al vostru Arhipăstor, de
tot binele doritor şi către Hristos rugător,
† Teodosie,
Arhiepiscopul Tomisului
Sursa: http://www.arhiepiscopiatomisului.ro
Sursa: http://www.arhiepiscopiatomisului.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu