În privința sensului
binecuvântării vom pleca de la o definiţie ad-hoc, cum că
binecuvântarea este actul paşnic şi benevol prin care o persoană
doreşte (urează) binele adevărat unei alte persoane, cu care
comunică. Binele adevărat este binele universal valabil, iar acesta
nu poate fi decat binele care are izvor în Dumnezeu ca singur Veşnic
şi Desăvârşit. Ca binecuvântarea să aibă lucrare este necesar
ca ambele persoane să creadă în acelaşi „bine”.
.
Binecuvântarea este de
două feluri: (1) binecuvântarea de la Dumnezeu şi (2)
binecuvântarea de la oameni. Există şi o situaţie specială, ce
împlineşte amândouă binecuvântările: binecuvântarea ce o face
preotul către oameni, atunci când binecuvânteaza în numele lui
Dumnezeu. Doar în credinţa creştină întâlnim aceasta putere de
a binecuvânta astfel, deoarece preotul creştin este purtător al
unui har (putere, trimitere) ce este chiar de la Dumnezeu spre
aceasta. Preotul creştin poate binecuvânta şi în numele său
personal, dar poate binecuvânta şi în numele lui Dumnezeu, iar
Dumnezeu va împlini binecuvântarea acestuia. Se face aceasta nu
pentru că Dumnezeu nu are timp de lume şi şi-a angajat ajutoare,
ci pentru Biserica Lui, pe care o iubeşte şi care este, prin
întoarcerea către Dumnezeu prin pocăinta, a omului cazut,
împlinirea Cuvântului şi Jertfei Sale. Tot omul este căzut, dar
nu tot omul rămâne căzut! Cel care se întoarce prin plângere şi
părere de rău sincere, acela devine fiu al Bisericii şi astfel,
beneficiar potent al binecuvântării preotului! Oamenii de azi
înţeleg mai greu că lucrarea Bisericii este de a naşte sfinţi
din toţi cei care devin mădulare ale ei. Oamenii solicită azi ceea
ce ei doresc de la Biserică, spre împlinirea unor nevoi şi
neputinţe ce solicită milă uneori (deci cu greu pot fi refuzate),
este drept, dar nu mai solicită binecuvântarea!
.
Acum, să le luăm pe
rând:
- Dumnezeu poate binecuvânta pe cineva, atunci când doreşte aceasta. Fericit este omul acela, căci este prietenul lui Dumnezeu. Aceasta binecuvântare nu se mai ia înapoi nicicând! Valoarea acestei binecuvântări rezultă din valoarea celui care o oferă (Dumnezeu), din puterea ei în faţa căreia nu poate sta nimeni, cât şi din veşnicia acesteia. Mântuirea este binecuvântarea supremă din această categorie, pe care o nădăjduim!
- Omul poate binecuvânta pe Dumnezeu sau pe un alt om. Când omul binecuvântează pe Dumnezeu, o face cu scopul de a se închina Lui; recunoaşte puterea şi măreţia şi stăpânirea Acestuia şi ridică slavă catre Creator. Nu aşteaptă în schimb nimic, ci este un act de prosternare faţă de Acesta! Valoarea acestei binecuvântări vine din aşezarea omului în poziţia corectă faţă de existenţa sa; un astfel de om va avea puterea, ulterior să priceapă, să vadă, să audă corect şi deplin ceea ce Dumnezeu lucrează în Iubire. De aceea, fiecare slujbă a cultului creştin începe cu binecuvântarea pe care preotul o face către Dumnezeu, ca o aşezare în normalitate! Tot aici, trebuie menţionat că, din smerenie şi dorinţa ca omul să nu se aşeze cumva în fața lui Dumnezeu cu nevrednicie, cultul Bisericii rezervă binecuvântarea aceasta preotului, în timpul oricărei slujbe sau rugăciuni. În particular, fiecare om poate binecuvânta pe Dumnezeu, dar nu cu scopul de a înlocui lucrarea preotului Bisericii, ci pentru a împlini, cum spuneam, nevoia de a ne aşeza pe poziţia singura corectă faţă de El, supunerea totală!
Când omul binecuvântează
pe alt om, nu contează decât scopul pentru care se face acea
binecuvântare. Omul care binecuvântează trebuie să aibă, mai
întâi, aşezarea spre a face aceasta, căci spune Scriptura: „Fără
de nici o îndoială, cel mai mic ia binecuvântare de la cel mai
mare.”(Evrei 7,7), deci să binecuvânteze din ale sale,
adică să aibă în el „materia” ce doreşte să o transmită
celuilalt, binele! Preotul va binecuvânta pe credincios spre
întărire, spre ocrotire de la Dumnezeu a celui binecuvântat şi
spre mântuire. Credinciosul va binecuvânta pe alt credincios cu
iubire, tot spre mântuire! Acesta binecuvântare conţine deci,
implicit, o rugăciune către Cel ce ţine toate, către Dumnezeu,
din partea celui care binecuvântează pentru cel ce primeşte
binecuvântarea. Această binecuvântare respectă, întotdeauna,
principiul ierarhiei lucrării harice. Astfel ea se transmite de sus
în jos şi pe orizontală, dar niciodată de jos în sus! Episcopul
va binecuvânta pe alt episcop, pe preot, pe diacon şi pe
credincios; preotul va binecuvânta pe alt preot, pe diacon, sau pe
credincios, dar nu pe episcop; tot aşa mai departe! Aici este de
observat diferenţa dintre binecuvântarea acesta şi rugăciunea
pentru alt om. Amândouă se fac din iubire, dar binecuvântarea,
chiar dacă include obligatoriu o formă de rugăciune, se bazează
pe curgerea Darului de la Izvor (Dumnezeu) către vărsare (omul);
rugăciunea însă, este ca şi aerul, înconjoară pe toţi şi
răcoreşte pe toţi cu bucurie. Deci a nu se confunda binecuvântarea
cu rugăciunea, chiar dacă uneori la forma văzută seamană destul
de mult! Foarte importantă este nevoia de binecuvântare ce există
în relaţia dintre părintele trupesc şi copilul său. Părintele
(tata sau mama, chiar bunicii) pot şi trebuie să-şi binecuvânteze
copiii (nepoţii), pentru că numai astfel îi vor feri de apariţia
în viața lor a stării opuse binecuvântarii, blestemul. Un copil
care este însemnat de părinţii săi cu semnul crucii (şi nu numai
când este mic!) şi este binecuvântat cu cuvinte precum „Domnul
nostru Iisus Hristos să te ocrotească”, va reuşi să
evite părtăşia cu blestemul de oriunde ar veni acesta, din neam,
de la lume sau de la cel rău!
.
Cazul special, cum
spuneam mai sus, al binecuvântarii preotului către credincios şi
care conţine în acelasi timp atât binecuvântarea Lui Dumnezeu cât
şi cea a omului, apare ca urmare a puterii transmisă preotului prin
împreună-lucrarea cu Harul Preoţiei. În general, aceasta
binecuvântare este folosită atunci când este solicitată de o
rânduială de cult sau când preotul vede nevoia acesteia. Exemplu
poate fi dezlegarea păcatelor la Taina Sfintei Spovedanii, sau
situaţii excepţionale în care preotul se implică, cu voia şi
ştiinţa sa deplină, cerând lui Dumnezeu, în baza puterii de a
lega şi dezlega păcatele oamenilor, ca voia sa să fie împlinită
exact aşa. Preotul va da socoteală însă de felul cum foloseşte
această putere ce i-a fost încredinţată.
.
Cu excepţia situaţiei
în care omul binecuvântează pe Dumnezeu, cel care este
binecuvântat trebuie să colaboreze în iubire identică cu cel ce
binecuvintează, acceptând binecuvântarea şi întărind această
acceptare printr-o formulă clară, cel mai indicat spunând “Amin!”.
Roadele binecuvântarii se vor vedea în mod sigur prin răbdare.
Dacă cel binecuvântat nu răspunde prin această aşezare corectă
în primirea binecuvântării, binecuvântarea se va întoarce la cel
care a trimis-o. Se întelege deci, că binecuvântarea nu este ceva
abstract, ci o formă clară şi reală a unei puteri care se poate
transmite, cu condiţia ca cel ce doreşte să o trimită să aibă
de unde să “rupă” aceasta putere! Altfel este nebunie: cum să
dai ceea ce nu ai! Iată de ce oricine este lepădat, căzut,
necunoscător, sau răuvoitor, nu poate da Binele prin binecuvântare
vreunui om, cu atât mai puţin lui Dumnezeu! Aceştia trebuie mai
întâi să facă pocăinţă spre reaşezarea lor pe calea cea bună,
căci doar una este Calea, iar apoi să încerce să dea din
preaplinul inimii lor, când îl vor dobândi!
.
Sper că toate acestea să
vă folosească. De am greşit ceva, iertaţi-mă şi rugaţi-L pe
Domnul să mă înţeleptească spre mântuire!
.
Cu dragoste de Hristos şi
dor de Rai,
.
Pr. Gheorghe Iftimi
Pr. Gheorghe Iftimi
.
Sursa: www.preotia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu